آموزش الکترونیکی و تولید محتوای آموزشی

E - learning & E - content

۲ مطلب در آبان ۱۳۹۳ ثبت شده است

نتایج پژوهش دانشمندان به رهبری دانشگاه کینگز کالج لندن نشان از موروثی‌بودن بالای نمرات امتحانی داشته و اینکه ویژگی‌های تحت تاثیر ژنتیک مانند شخصیت، مشکلات رفتاری، خودباوری و نه فقط هوش بر این نمرات اثرگذار هستند. به گزارش سرویس پژوهشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در این تحقیق، دانشمندان 13 هزار و 306 دوقلوی 16 ساله را در «شورای تحقیقات پزشکی» که توسط پروژه «مطالعه رشد اولیه دوقلوهای انگلستان» (TEDS) حمایت مالی می‌شود، بررسی کردند. این مطالعه، دوقلوها را در طیفی از رفتارهای غیرشناختی و شناختی بررسی کرد و دانشمندان به نمرات «گواهی عمومی تحصیلات متوسطه» (GCSE) آن‌ها دسترسی داشتند. در مجموع، 83 مقیاس موردنظر در 9 حوزه هوش، خودباوری (اعتماد به قابلیت‌های تحصیلی خود)، شخصیت، سلامتی، محیط خانه، محیط مدرسه، سلامتی، مشکلات رفتاری گزارش‌شده از سوی والدین و مشکلات رفتاری خودگزارشی کودکان فشرده شدند. دوقلوهای همسان در 100 درصد ژن‌هایشان و دوقلوهای غیرهمسان نیز در 50 درصد ژن‌هایشان شریک هستند. جفت‌های دوقلو دارای محیط یکسان یعنی خانواده، مدرسه و معلم یکسان بودند. با مقایسه‌کردن دوقلوهای همسان و غیرهمسان، محققان توانستند مشارکت‌های نسبی مولفه‌های محیطی و ژنتیکی را در تفاوت‌های آن‌ها تخمین بزنند. چون دوقلوهای همسان نسبت به دوقلوهای غیرهمسان در ویژگی خاص، بیشتر شبیه هم هستند، تفاوت‌های بین آن‌ها به خاطر ژنتیک و نه محیطشان هستند. «اوا کراپهول»، نویسنده ارشد این مقاله گفت: مطالعات پیشین نشان داده‌اند موفقیت تحصیلی موروثی است و در این تحقیق ما به دنبال کشف دلیل این موضوع بودیم. وی ادامه داد: ما دریافتیم نقش موروثی‌بودن موفقیت تحصیلی، بیش از هوش است و موفقیت تحصیلی در واقع ترکیبی از بسیاری از ویژگی‌هایی است که در سطوخ مختلف به ارث برده می‌شوند، بنابراین لذت‌بردن از یادگیری تحت تاثیر ژنتیک است. محققان دریافتند که قابلیت به ارث‌برده‌شدن نمرات GCSE، شصت و دو درصد بود. ویژگی‌های فردی بین 35 تا 58 درصد موروثی بوده و هوش بالاترین ضریب موروثی‌بودن را داراست و در مجموع، 9 حوزه موردتحقیق مسئول 75 درصد به ارث‌بردن نمرات GCSE بودند. قابلیت‌ موروثی بودن توضیح می‌دهد که تفاوت‌های بین کودکان تا چه حد می‌تواند به تفاوت‌های دی‌ان‌ای آن‌ها در جمعیتی خاص و در زمانی خاص نسبت داده شود. با این حال، کشف این موضوع که موفقیت تحصیلی ارثی است بدین معنا نیست که معلمان، والدین و مدارس نقش مهمی ایفا نمی‌کنند. جزئیات این مطالعه در مجله مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم آمریکا منتشر شد.



منبع : اخبار و مقالات صنعت

آموزش تولید محتوی الکترونیکی

e-Learning یا همان آموزش الکترونیکی امروزه به یکی موضوعات مهمی تبدیل شده است که در دنیای اینترنت و مجازی بسیار به آن اهمیت داده می شود. بسیاری از سازمان ها ، مراکز علمی و دانشگاه ها امروزه برای ارائه مطالب جدید به علاقه مندانی که توانایی حضور فیزیکی در کلاس های درس و یا محل های آموزشی را ندارند ، مطالب خود را به صورت آموزش های مجازی و به شکل جند رسانه ای برای کاربران در شبکه اینترنت قرار داده اند تا علاقه مندان به علوم مختلف اقدام به یادگیری آن ها بدین شکل نمایند. ساخت تصاویر چند رسانه ای برای آموزش های مجازی خود مستلزم استفاده از تکنیک های خاصی می باشد. گذشته از موضوعاتی نظیر رعایت اصول خاص ساخت آموزش های چند رسانه ای که خود شامل نکات ریز و درشت فراوانی می باشد ، موضوعات فنی ساخت این تصاویر نیز از اهمیت بسیار فراوانی برخوردار می باشد.

درس (محتوای) الکترونیکیE-content

برای ایجاد آموزش الکترونیکی باید مفاهیم یک کتاب یا درس با استفاده از ابزارهای الکترونیک انتقال یابد.بدین منظورلازم است که محتوای کتاب یا درس از حالت معمولی(کاغذی)به حالت دیجیتالی(الکترونیکی) تغییر یابدتا قابل انتقال با ابزار های الکترونیکی باشد.برای ایجاد آموزش الکترونیکی (e-learning) نیاز به تولید محتوای الکترونیکی (e-content) می باشد مراحل تولید محتوای الکترونیکی.

       1   -   طراحی :  تهیه سناریو و مراحل پروژه (آماده سازی محتوا جهت تبدیل به الکترونیکی )

       ‌2-      تولید : تولید اجزای مورد استفاده در تولید محتوای الکترونیکی

        ‌3-   جمع بندی : ترکیب اجزای تولید شده (شامل متن، عکس، انیمیشن، فیلم، صوت+ تعامل که به ارائه محتوا بپردازد  ) بر اساس سناریو و مراحل پروژه

        4-     انتشار : ارائه محتوای الکترونیکی از طریقCD یا Web

اجزای مورد استفاده در تولید محتوای الکترونیکی این اجزاء در کامپیوتر تحت عنوان فایل ذخیره می شوند و ما برای تهیه یک برنامه محتوای الکترونیکی به این نوع فایلها نیاز داریم. بنابراین آشنائی مختصری با انواع فایلها برای هر کسی که بخواهد تولید محتوای الکترونیکی کند ضروری است